Hur det fungerar

Sveriges största jämförelsesajt för betallösningar.
Du får de mest konkurrenskraftiga offerterna helt kostnadsfritt.

1

Beskriv ditt företag

Berätta några saker om ditt företag. 
Om du inte har de exakta siffrorna, är
det okej att ange en uppskattning.

Vi använder denna information för
att söka fram offerter från olika
leverantörer som erbjuder kortterminaler
och kortinlösen så du kan ta emot Visa och
MasterCard betalningar. Din information
kommer att användas för att generera en
uppskattning av dina olika erbjudanden.

Vårt åtagande

All information är konfidentiell och vi 
delar inte den med någon tills att du
beställt någon av våra produkter och tjänster.

 

2

Jämför äpplen och äpplen

Betalguiden staplar upp och säkerställer
att alla certifierade offerter är konkurrenskraftiga
och verifierade hos Sveriges främsta betalföretag
så att du kan ta ett välgrundade och informativt beslut.

Vårt åtagande

  • Du får de mest konkurrenskraftiga offerterna
  • Glöm påfrestande försäljningssamtal
  • Du får stöd från våra betalexperter om du behöver hjälp
3

Välj en offert och beställ

Bekräfta dina kontaktuppgifter och
företagsuppgifter. Efter att du beställt
din nya betallösning så kontaktar din
personliga betalexpert dig för att
hjälpa till med signering av avtal,
aktivera din profil och komma igång.
Självklart går vi igenom hur allt fungerar för dig.

Det är helt kostnadsfritt

Vanliga frågor

Måste jag byta bank om jag byter kortinlösenavtal?

Nej, du behåller samma företagsbank som tidigare.

Hur snabbt får jag betalt efter ett dagsavslut?

Utbetalningen sker dagen efter genomförda transaktioner.Har man Izettle tar lite längre tid.

Måste jag byta kortterminal eller kassa om jag vill tecknar nytt kortinlösen?

Nej, såvida inte kortterminalen är operatörslåst eller bunden via ditt nuvarande kortinlösenavtal.
Babs paylink och Bambora ONE är enda leverantörerna i Sverige som har operatörslåsta kortterminaler.

Hur ser jag vad jag betalar i kortavgifter/kortinlösen?

Varje månad skickar din inlösande bankut en månadsspecifikation på hur höga dina kortavgifter är.
Dessa specifikationer är ofta otydliga. Vi hjälper gärna till med att tyda din faktura och jämföra direkt.

Hur snabbt går det att byta kortinlösen?

Efter signering av avtal tar det mellan 1 till 10 arbetsdagar beroende på vilken leverantör du valt.
Vi hjälper självklart till med allt.

Har ni någon startavgift eller bindningstid på kortinlösen?

Nej, vi har varken startavgift eller bindningstid så att du kan känna dig trygg att väljavem du vill.

När jag väl valt en leverantör/offert på hemsidan, vad händer sen?

Du kommer att tas till startsidan på ditt Betalguiden-konto. Vi hjälper dig att fylla i
ansökningsblanketten digital och din leverantör gör resten. Här kan du boka in en telefontid
för våra representanter att kontakta dig. Har du inte bokat in en telefontid kontaktar vi dig
inom 24 timmar efter valet för att hjälpa till att fylla i den elektroniska ansökan.

Vilka är de vanligaste misstagen kunderna gör när dom får offertförslag från Betalguiden?

Vårt online formulär är utformat för att vara enkelt och snabbt att slutföra så att du enkelt kan få flera
offerter som är jämförbara med dina nuvarande kostnader. De 2 vanligaste fel som kunderna gör
när de fyller i formuläret är:

1. Se till att din delning av korttyper med debet, kredit, företag, utländska kort är korrekt. Kostnaderna
för  dessa korttyper är väsentligt annorlunda och kunderna överskattar ofta andelen betalkort.
Den delning du ska använda är ”efter transaktionsvärde” och kan hittas på din senaste faktura om
kortavgifter/serviceavgifter.

2. Se till att de månatliga kostnaderna i våra leverantörs offerter är jämförbara med dina
aktuella kostnader.  Det är viktigt att du:

• Ange samma kortomsättning som visas på din senaste faktura från vilket du också hämtar
din totala månadskostnad ifrån

• Se till att du inkluderar dina kostnader för terminaler och dina kortavgifter i din totala månadskostnad
eftersom vi också offererar en total kostnad (Rörlig – kortavgifter & Fast – kortterminal).
Hyra för kortterminal och fakturan för kortavgifter kan vanligtvis visas på två olika fakturor.

Jag har angivit felaktig information om min korthistorik, kan jag justera min offert?

Ja. Du kan logga in och ändra din offert så många gånger du vill.Ändra någon av parametrarna
för att se effekten på dina totala kostnader.

Var får jag den digitala ansökningsblanketten?

När du väl valt en leverantör/offert kommer vi skicka en länk efter att vi fått in
kompletterande uppgifter om ert företag så ni kan godkänna och verifiera avtalet snabbt
och enkelt med BankID/Mobilt BankID.

Vad händer om jag inte har BankID?

Vi rekommenderar dig att skaffa BankID/mobilt BankID då det är en betydligt snabbare
att få sitt avtal godkänt än att signera ett sedvanligt pappersavtal som även måste kompletteras
med bild på legitimation samt kontobevis från er företagsbank.

Jag ogillar att fylla i avtal, vilken hjälp finns tillgänglig?

Inom 24 timmar efter att du valt en leverantör, kommer vi att ringa dig för att hjälpa till
med att fylla i ansökan. Om det finns ett visst datum / tid du föredrar kan du boka en tidslucka
via ditt Betalguiden-konto. Vi kommer att fylla i formuläret för dig via telefon och sedan
vidarebefordra din ifyllda ansökan till dig via email. Allt du behöver göra är att skriva under
via BankID. De flesta av våra leverantörer godkänner numera elektronisk signatur så för att
kunna signera och returnera allt behövs bara några klick. Att fylla i formulären tillsammans
med oss tar mindre än 10 minuter av din tid.

Behöver jag tillhandahålla några dokument med min ansökan?

Ja, om du vill att ansökan ska behandlas med signerade pappersavtal behövs kontobevis från
din företagsbank, kopia på firmatecknarens legitimation samt senaste årsredovisningen
(gäller endast föreningar och stiftelser). Vi kommer att ge råd om de exakta dokumenten
som krävs för respektive leverantör.

Hur avslutar jag mitt nuvarande kontrakt när jag byter avtal?

Vi kan hjälpa dig med detta genom att tillhandahålla en färdigskriven mall som du kan skicka
till din nuvarande leverantör. Annars går det även bra att ringa din leverantör och säga upp
det över telefon. Vi rekommenderar att du gör det så snart ditt nya avtal är installerat och testad.

Finns det en kostnad för att avsluta mitt nuvarande kontrakt?

Kortinlösen (kortavgifter) kontrakt är vanligtvis avbeställbar med kort varsel (1-3 månader.
Eftersom kortinlösen i regel varken har bindningstid eller månadsavgift räcker det ibland
att sluta använda tjänsten. Du betalar oftast bara när du använder det och tar betalat i
din kortterminal. Terminalhyreskontrakt anger vanligtvis en minsta kontraktsperiod och
om du avbryter innan den här minimitiden löper ut är det oftast en termineringskostnad
på resterande månadskostnader som är kvar enligt avtal. Även om uppsägningsavgiften
på återstående tid kan vara några hundra per terminal så ska du ha som en tumregel att
om dina månatliga kostnadsbesparingar är högre än din månatliga terminalkostnad så
är det mer ekonomiskt att byta kortinlösen nu.

Jag har inte hört talas om några era leverantörer tidigare. Hur vet jag att de funkar lika bra?

Eftersom kortinlösen endast är en tjänst som i enkelhet reglerar dina avgifter för att ta betalt
med kort är det kanske inget du lägger på minnet. Tjänsten funkar nästintill på samma sätt
oavsett leverantör. Det som kan skilja dom åt är leveranstid på beställning, kvalité på kunderservice
och antal dagar för utbetalning av pengar. Alla våra leverantörer är officiellt licensierade av
MasterCard och Visa.

Vad är Nets MyPayments App?

Nets MyPayments är en unik app. Den ger dig en översikt av ditt företag och insikter om
dina kunder och derasköpbeteende, så att du kan öka din omsättning!

Med denna app kan du se

  1. Utvecklingen av din kortomsättning
  2. När det under veckan är som mest aktivitet
  3. Vilka länder dina kunder kommer ifrån Hur lojala dina kunder är
  4.  Hur lojala dina kunder är

Det enda du behöver för att logga in och se dina data i appen är ett inlösenavtal med Nets.

Vem har jag mitt avtal med?

Oavsett var du får din betallösning ifrån, slutar du oftast med 2 kontrakt – en för kortinlösen
(som reglerar dina kortavgifter) och en för din terminalhyra som du hyr under en avtalsperiod.
Våra leverantörer tillhandahåller din terminal (och avtal direkt med dig för det) och leverantör
för kortinlösen likaså. Vår roll är att ordna upprättandet av din betallösning, som en mäklare
agerar mellan två parter.

Är era kortterminaler operatörslåsta?

Nej, du kan välja fritt vilken inlösare du vill då inga av våra kortterminaler är operatörslåsta.
Det tycker vi är den bästa servicen till dig som kund.

Vem behandlar mina transaktioner och gör utbetalning efter ett dagsavslut?

Din inlösande bank (kortinlösen) hanterar dina transaktioner i din kortterminal och gör
utbetalningarna efter att dagsavslut har gjorts. Har det gjorts offline transaktioner görs
utbetalningen när kortterminalen får kontakt med internet igen.

Vem hjälper mig med kundsupport?

Din leverantör för kortinlösen och kortterminal tillhandahåller kostnadsfri support för
alla förfrågningar rörande ditt säljställe. Denna support är inte annorlunda om du beställt
ett terminal- och kortinlösenavtal genom Betalguiden. Har du inte kortinlösen och
kortterminal samlat på ett och samma ställe utan via två olika leverantörer har du också 2
separata supportavdelningar som stödjer vardera produkt.

Vill du få lägre kortavgifter till din betalterminal?

Jämför och hitta rätt betallösning på 2 minuter