Gör vårt test, det tar bara en minut!
Nu tillåter Nets betalterminaler transaktioner via Swishs betalningsapp, vilket möjliggör för butiker att betalt med Swish direkt
i sin betalterminal. Väljer kunden att betala med Swish visas en QR-kod i terminalen som kunden skannar med sin Swish-app för
att sedan godkänna med hjälp av Mobilt BankID Säkerhetsapp. QR-funktionen har visat sig vara till stor nytta då det tar avsevärt
kortare tid för kunden att skanna en QR-kod, i jämförelse med att manuellt skriva in ett telefonnummer vid Swish-betalningar.
Detta möjliggör alltså för enklare och snabbare betalningar, vilket är till fördel för både handlare och konsumenter.
Nets tilläggstjänst för Swish stöder både inköp- och returtransaktioner med Swish i Nets betalterminaler. Köp med Swish QR går till
så att kassören initierar betalningen till terminalen genom att skicka betalningsbeloppet från kassan (för fristående terminaler
skrivs beloppet in manuellt i terminalen). På terminalens display kommer det då att visas ”Tryck 1 för Swish” (se bild 1), varvid
kunden trycker på 1 för att kunna betala med Swish. Därefter visas QR-koden upp på terminalens skärm och kunden kan då
skanna QR koden i sin Swish-app (se bild 2). Sedan kan betalningen godkännas av kunden i Swish-appen med hjälp av Mobilt Bank
ID Säkerhetsapp. Slutligen visar terminalskärmen om transaktionen blivit godkänt eller avvisad och kvitto skrivs ut (se bild 3).
En retur via Swish kan endast göras om det ursprungliga köpet gjordes i samma butik med Swish. Dessutom, om flera returer görs
för ett och samma köp kan inte det totala returbeloppet överstiga beloppet för det ursprungliga köpet. När en Swish-retur görs
via terminalen ska ett ’beställnings-ID’ skrivas in, vilket är ett nummer som identifierar den ursprungliga betalningen.
Beställnings-IDt finns att hitta i betalhistoriken i den Swish-app som genomförde betalningen eller på kvittot från kassan där det
kallas ’PP REF’.
Vid en Swish-retur via betalningsterminalen skickar kassören återbetalningsbeloppet från kassan till terminalen (alternativt
skriver in det manuellt på en fristående terminal). Tryck därefter på F3, varpå terminalen kommer be om OrderID/PP Ref-nummer
för att kunna identifiera den ursprungliga Swish-betalningen. När detta matats in och returen godkänts kommer den omedelbart
att visas i kundens Swish-app under ’betalningshistorik’.
Dagsavslutet via Nets-terminalen överför transaktionerna till avräkningskontot. Swish-transaktionerna syns i rapporten när man
gör dagsavslutet i terminalen. För integrerade terminaler står transaktionerna som Swish i kassans dagsavslut. Rapporter för
Swish-transaktioner beställs i första hand hos den bank man har Swish handelsavtal. Som komplement till denna rapportering kan
handlare även beställa en daglig eller månatlig rapport via e-post från Nets.
För att som handlare kunna ta emot transaktioner via Swish QR, behöver man först och främst ha tecknat ett Swish handelsavtal
med en av följande banker i Sverige som erbjuder denna tjänst: Swedbank, Nordea, Handelsbanken, SEB, Danske Bank eller
Länsförsäkringar Bank. Tala med Betalguiden för detaljer kring förutsättningar/krav på avtalet med banken och för vidare
guidning i att komma igång med Swish.
För att kunna ta emot Swish QR-betalningar i din Nets-terminal måste terminalen ha en uppdaterad betalningsapplikation
(programvaruversion 08.0.9) och ett avtal med Nets för Swish-tilläggstjänsten.
För att beställa tilläggstjänsten Swish QR till terminalen, hör av er till Betalguiden. Betalguiden är ombud för Nets och kan
hjälpa er med en beställning.
Den enda förutsättningen för att som konsument kunna betala med Swish QR är att ha installerat Swish-appen på sin
smarttelefon samt Mobilt BankID säkerhetsapp.
I Sverige är Swish överlägset populärast bland alla mobilbetalningsvarumärken.[1] Tjänsten designades ursprungligen som en
betalservice mellan privatpersoner, men idag utgör ungefär hälften av alla Swish-transaktioner betalningar till företag. Swish har
länge haft stort genomslag i e-handeln och hamnar på tredje plats i Sverige bland konsumenters föredragna sätt att betala på
nätet, efter faktura och kortbetalning.[2]
I fysisk handel har det skett stora förändringar under senare år. Kontantbetalningar har minskat kraftigt, och ett nytt
betalsätt har dykt upp i form av mobilbetalningar.[3] Även om kortbetalningar fortfarande dominerar i butiker, är trenden för
mobilbetalningar uppåtgående, främst pådrivet av minskningen av kontanter. I takt med att mängden av olika
betalningsmetoder ökar, blir det viktigare som handlare att lära känna sina kunder och deras preferenser kring betalningar.
Konsumenter har uppgett att den främsta anledningen till att kortbetalningar föredras är för att det upplevs vara det enklaste
och snabbaste betalsättet[4]. Tilläggstjänsten Swish QR, som tack vare QR-skanningsfunktionen simplifierar betalningsprocessen,
kan därmed tänkas komma att öka preferensen för mobilbetalningar i fysiska butiker ytterligare. Detta indikerar att det är
fördelaktigt som handlare att erbjuda Swish som betalningsalternativ både online och i fysiska butiker för att leva upp till
kundernas önskningar om friktionsfria betalningar.
[1] Nets, Nordic Payment Report 2020 (Stockholm: Nets Sweden AB)
https://info.nets.se/nordic-payment-report-2020?hsLang=sv
[2] Nets, Nordic Payment Report 2020
[3] Nets, Nordic Payment Report 2020
[4] Nets, Nordic Payment Report 2020
Jämför pris och offerter på kortterminaler från flera leverantörer
Räkna ut ditt pris. Det tar bara 1 minut!